Effectief ondernemen als ZZP\’er

Ben je ZZP’er en wil je zo effectief mogelijk te werk gaan? Dat kan op allerlei verschillende manieren. Een van die manieren is het maken van een plan. Een plan waarbij je voor jezelf doelen stelt en uiteindelijk deze doelen realiseert. Als ZZP’er ben je natuurlijk zelfstandige, maar dat betekent niet dat je niet kan samenwerken met andere die bijvoorbeeld ook ZZP’er zijn. In deze blog geven we een aantal tips die je kunnen helpen bij efficiënt ondernemen. Je wilt namelijk zoveel mogelijk werk kunnen doen in zo kort mogelijke tijd zonder dat daardoor de kwaliteit van je werkzaamheden achteruit gaat.

Praktische zaken eerst

Als ZZP’er komen er aardig wat praktische zaken kijken. Je wilt deze zaken het liefst zo snel mogelijk afronden of juist uitbesteden. Zorg er daarom voor dat je voor jezelf een dag in de week inpland waarin je al deze zaken regelt. Zorg daarnaast dat je al jouw bankzaken goed gereld hebt. Je wilt namelijk niet dat je hiermee probleem krijgt. Heb je nog geen zakelijke bank? Dan is het slim om hier naar te kijken. Een zakelijke bank geeft namelijk duidelijk inzicht en je kan hierdoor gemakkelijk je privé en zakelijke transacties scheiden. Benieuwd naar welke zakelijk bank bij jou past? Bekijk de opties op Zzpdaily.nl

Maak een plan voor jezelf

Door een plan voor jezelf te maken, en je aan dit plan te houden kan je als ZZP’er ontzettend efficiënt te werk gaan zonder dat hierdoor de kwaliteit achteruit gaat. Een goed plan geeft bijvoorbeeld inzicht in wat je dit jaar wilt bereiken. Vervolgens ga je kijken hoe je dit per kwartaal, per maand en per week moet opleveren. Maak daarnaast voor jezelf een planning per dag waarbij je een maximaal aantal uur besteed aan randzaken. Doe dit bijvoorbeeld maximaal twee uur op een dag. Wanneer je dit gedaan hebt is het zaak om alleen nog maar bezig te zijn met twee dingen. De groei van je eigen bedrijf en de werkzaamheden voor klanten die je hebt.

Automatiseren

Klanten komen niet vanzelf en daarom is het slim om marketing en sales te doen. Het opzetten van deze zaken kan tijd in beslag nemen maar zodra je het goed hebt ingericht kan je een automatische stroom aan leads verzamelen. Het automatiseren van je leadfunnel is daarom erg belangrijk. Wanneer je dit handmatig doet en blijft doen zal je merken dat dit ontzettend veel tijd gaat kosten. Dit wil je uiteindelijk voorkomen. 

Gerelateerd

Populair

Nadenken over infrarood warmtepanelen, juist nu!

Momenteel zoemen de ventilators en ronken de airco's om onze hoofden koel te houden in deze warme junidagen. Het getik van de radiator is...

De voordelen van shortlease

Auto's zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn - met elk nieuw snufje technologie worden ze naar een hoger niveau getild. Vooruit, misschien...

De voordelen van shortlease

Auto's zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn - met elk nieuw snufje technologie worden ze naar een hoger niveau getild. Vooruit, misschien...